Wat als...digitale marketing net als voetbal was?

Geplaatst op 27 February 2016 door Jeremy Corman

Een tijdje geleden was ik naar een voetbalwedstrijd aan het kijken en dacht: wat zou ik anders doen mocht ik de coach van die ploeg zijn? Ik was zeker en vast niet de enige. Iedereen heeft wel zijn mening over bepaalde beslissingen, zeker wanneer een team maar matig presteert. Hoewel de coach geen goals kan maken of een bal van de lijn kan halen, is hij meestal diegene die de schuld krijgt van de slechte prestaties. Stel je nu eens voor dat digitale marketing net zoals voetbal is. Jij bent de coach dus je hebt een strategie nodig voor de volgende wedstrijd. Het doel is duidelijk: de match winnen. Je moet 11 veldspelers en 6 bankzitters kiezen. Hoe pak je het aan?

Het AARR-model

Ik stel voor om het AARR-model van Dave McClure (ook opgenomen in het door mij ontwikkelde Digital Marketing Canvas) eens goed te bekijken. Daarin heb je 5 blokken die rechtstreeks gelinkt zijn aan je digitale strategie: Acquisition, Activation, Referral, Revenue en Retention. Maar wat heeft dit model nu in godsnaam te maken met voetbal? Meer dan je zou denken!

AARR-model en voetbal

Revenue = aanvallers, Acquisition = flankmiddenvelders

Neem bijvoorbeeld het inkomstenblok. Hierbij bepaal je hoe je aan klanten zal geraken, of in voetbaltermen: hoe je zal scoren. Daar heb je natuurlijk de aanvallers voor nodig.

Die hebben op hun beurt dan weer iemand nodig die de beslissende pas in hun richting kan sturen. Om ervoor te zorgen dat je aanvallers voldoende goede voorzetten in hun richting krijgen zijn goede aankooptactieken erg belangrijk. Dit lijkt me iets voor de flankmiddenvelders: zij creëren de ruimte en zorgen ervoor dat aanvallers voldoende toevoer krijgen om te kunnen scoren.

Retention = de keeper en de centrale verdedigers

Je wil natuurlijk veel scoren en nieuwe klanten voor je winnen, maar het is ook je taak om zo weinig mogelijk goede klanten te verliezen. De keeper en de centrale verdedigers helpen je om geen doelpunten te slikken.

Activation = centrale middenvelders, referral = de flankverdedigers

De centrale middenvelders geven passes naar de flankmiddenvelders, de aanvallers, de flankverdedigers en soms zelfs naar de centrale verdedigers of de keeper. Ze activeren en zorgen ervoor dat de bal in hun team blijft. Voor de referrals zetten de flankverdedigers hun beste beentje voor. Zij zorgen ook voor toevoer naar de flankaanvallers en durven soms al eens een lange bal naar de aanvallers te trappen en voor je het weet…BAM: je hebt nieuwe klanten.

Marketing wordt steeds moeilijker, gespecialiseerder en duurder

Van bedrijven die veel geld uitgeven aan marketingbureaus zonder er veel resultaten uit te halen zijn er veel voorbeelden. Is dat de schuld van dat marketingbureau? Niet noodzakelijk. Kijk maar eens naar de prestatie van Cristiano Ronaldo met Portugal op het WK in 2014.

Laat dus 1 ding duidelijk zijn: je hebt echt iedereen (ploegmaats, tools en partners) en 1 uitgekookte strategie nodig om je concurrent te verslaan. Pas als alle neuzen in dezelfde richting staan, kan je resultaten behalen. En uiteindelijk is dat toch net waar je als coach wordt op afgerekend.

Nu ligt de bal in jouw kamp. Schrijf je in voor de workshop 'The Digital Marketing Canvas'  en zet samen met mij de eerste stappen naar een digitale strategie die werkt.

 

(Vrije vertaling uit het Engels door Michael Boschmans, Groeiatelier)

Marketing