Ondernemer in de kijker: Paul Mertens van Elektronic Service DIBAL

Geplaatst op 28 January 2020 door Michael Boschmans

Kan je me kort iets vertellen over je bedrijf?

Ik doe in weegschalen. Niet voor in de keuken of badkamer, maar om mee te wegen en verkopen op markten, in winkels en andere zaken of industrieën. Die elektronische weegschalen voer ik in uit Spanje, wij zijn de enige verdeler van het merk DIBAL in België. Naast verkoop, kloppen mensen vooral bij ons aan voor de service. Ervoor zorgen dat klanten tevreden zijn is voor mij het belangrijkste, de verkoop volgt vaak vanzelf.

"Ervoor zorgen dat klanten tevreden zijn is voor mij het belangrijkste, de verkoop volgt vaak vanzelf."

Wanneer startte je met je weegschalenbusiness?

Elektronica sprak mij al aan als kind: ik had een onweerstaanbare drang om alles open te gooien en te onderzoeken. Mijn carrière startte als twintiger op een fuif. De discobar ging kapot en de dj vroeg of er een technieker in de zaal was. Ik dus. De dag erna mocht ik beginnen bij zijn vader die een bedrijf had in elektronische weegschalen. Na een jaar in zijn dienst begon ik in 1978 zelfstandig te werken voor verschillende weegschaalbedrijven. Daaruit groeide snel een eigen zaak die intussen zes mensen telt, onder wie mijn zoon Guus.

Zoon Guus werkt intussen ook in het bedrijf van Paul

Wat zijn je doelstellingen en uitdagingen voor de toekomst?

Ik ben 64 en denk stilletjes aan uitbollen. Maar mijn werk is mijn hobby, dus ik plan nu vooral wat ik het liefste doe: markten afstruinen en klanten bezoeken, elektronica herstellen op kantoor, tijd maken voor een koffie en een babbel. De andere vogels in ons nest nemen de rest wel over. Mijn zoon zorgde al dat ons bedrijf ISO17020-gecertificeerd is zodat we weegschalen mogen ijken van klasse III, II en I.

"We volgen de trends die we voelen op de markt."

We volgen de trends die we voelen op de markt. Zo krijgen we steeds meer vragen van apothekers en ziekenhuizen om ijkingen te doen, waardoor we ons verdiepen in precisieweegschalen. Ook automatische labelmachines voor de industrie worden belangrijker, gezien de vereiste normen om meer informatie te geven op de etikettering van voorverpakte producten. 

Waarom doe je wat je doet?

Uit engagement om te helpen. Mensen hebben zoveel vragen: over wegen, labellen, ijken, automatisch betalen, enzovoort. Wij zijn er om uitleg te geven, iets te herstellen of te programmeren. Het is een vijver waarin ik fantastisch graag zwem: ik voel mij thuis bij mijn marktkramers en andere klanten. Ze zijn puur, menselijk, open-minded en hebben hun hart op de tong. 

Paul op bezoek bij een van zijn klanten

Wat is voor jou de grootste uitdaging als ondernemer? Hoe ervaar je de voor- en nadelen?

Het grote voordeel is dat je veel vrijheid hebt en je ding kan doen. Een nadeel is dat je moet uitbreiden als je goed werk levert en groeit. Hoe groter je wordt, hoe meer mensen je moet bijnemen. Dat is niet altijd gemakkelijk, al draait ons bedrijf nu op een goed team dat perfect zelfstandig werkt. Nog een uitdaging is om up-to-date te blijven, want zowel de elektronica als de wetgeving en reglementeringen veranderen continu.

"Hoe groter je wordt, hoe meer mensen je moet bijnemen. Dat is niet altijd gemakkelijk."

Wat is de grootste fout die je al gemaakt hebt als ondernemer? En wat heb je daaruit geleerd?

Mijn grootste fout was dat ik mensen lang blindelings vertrouwde, zowel klanten als werknemers. Daardoor bleef ik al geregeld achter met een financiële kater. We hebben nu een vaste boekhouder en advocaat die zich ontfermen over de opvolging van financiële kwesties en eventuele wanbetalers. Daarnaast letten we erop dat we aankopen of herstellingen voor een klein bedrag onmiddellijk laten betalen. En dat werkt.

Als je 1 tip zou moeten geven aan andere ondernemers, welke zou dat zijn?

Altijd vriendelijk blijven tegen je klanten. Eerlijk zijn, open communiceren en goed samenwerken. Dat geldt ook voor contacten met collega-zelfstandigen. De markt is groot genoeg, dus je moet niet het onderste uit de kan proberen te halen. Als zelfstandigen goed samenwerken, kunnen we elkaar helpen en onderhouden. 

"Als zelfstandigen goed samenwerken, kunnen we elkaar helpen en onderhouden."

Paul op bezoek bij een van zijn klanten

Ondernemer in de kijker, Ondernemen, Groeien