Hoe klaar is jouw markt voor disruptie?

Geplaatst op 28 August 2018 door Rik Vera

Als je hoofd in de verkeerde KPI-cloud zit, dan ben je zeker de dupe. Dat is wel heel zeker. Hoe klaar is jouw markt voor disruptie?

“Je ziet het pas als je het begrepen hebt”, zei de filosoof en voetballer Johan Cruyff ooit. Welnu, de overrompelende digitale wereld waarin we allemaal zijn geëvolueerd, dat is niet iets wat je kan begrijpen als je vertrekt vanuit de geërfde standpunten, meetinstrumenten en de bijbehorende logica. Om te leren begrijpen wat er daar precies gebeurt, kan je niet anders dan je eigen mentaliteit radicaal open gooien. Je moet alles en iedereen in vraag durven te stellen. En alles op zijn kop durven te zetten.

Wil je weten of je eigen markt rijp is voor disruptie, dan controleer je best hoe goed jouw markt scoort op de TREE-schaal. Het TREE-principe is een concept dat ik speciaal heb bedacht voor mijn nieuwe boek 'Managers - The Day After Tomorrow'.

Inschrijven

 De paradigmaverschuiving op de automarkt illustreert het TREE-principe perfect:

Technology first

De T in TREE staat voor 'Technology First' ... De 'auto van de toekomst' is een 'mobiele' computer die je toevallig ook van A naar B brengt, aangedreven door AI en big data. De digitale evolutie heeft een exponentiële aard en zet allerlei radars in beweging: nieuwe start-ups, nieuw klantengedrag, nieuw politiek gedrag, nieuwe regelgeving en - nogmaals - meer nieuwe technologie.

Rode oceaan

De R staat voor 'Red Ocean' ... Echte disruptors richten zich niet op een compleet nieuwe markt, maar kiezen voor de diepe, rode oceaan. Ze maken gebruik van klantenfrustraties in een grote, bestaande markt, waar de gevestigde spelers de klant optimaliseren door middel van een KPI (Key Performance Indicator).

"Echte disruptors maken gebruik van klantenfrustraties in een grote, bestaande markt waar de gevestigde spelers de klant optimaliseren door middel van een KPI"

Hoe werkt dat nu precies in de automobielsector? Daar is intussen duidelijk geworden dat de klanten al een hele lange tijd belogen en bedrogen zijn. Zo blijken onze auto’s nog veel vervuilender te zijn dan ooit beweerd werd in die glossy advertenties. Onze auto staat bovendien 90% van de tijd geparkeerd. En zelfs als de auto wordt gebruikt, dan staat hij nog vaak 'geparkeerd' in de file. Een eigen wagen hebben is m.a.w. duur en meer een ongemak dan een gemak. De vraag op de korte termijn is niet langer: 'Wie gaat er nu nog een dieselauto kopen?' De nieuwe vraag is: 'Wie gaat er nu nog een auto kopen?'

Customer Engagement

De E van 'Customer Engagement' ... Zodra een klant een betere ervaring heeft, wil hij niet langer die vorige, inferieure ervaring beleven. Klanten zijn continu op zoek naar meer transparantie, oprechtheid, snelheid en vertrouwen van het bedrijf. En daarvoor vertrouwen ze steeds meer op hun leeftijdsgenoten. Klanten gedragen zich op die manier steeds meer marktverstorend. En ze trekken hun collega’s met plezier mee in hun kielzog. Klanten zijn de 'Sales and Marketing' en zelfs de 'infrastructuur' van de disruptor.

"Klanten zijn de 'Sales en Marketing' en zelfs de 'infrastructuur' van de disruptor.

Voor de automobielsector betekent dat het volgende: een klant die de 'nieuwe mobiliteit' omarmt, zal nooit terugkijken en zal anderen inspireren om net hetzelfde te doen.

Ecosysteem

De E van 'Ecosysteem' ... Tech-ecosystemen waar zakelijke partners met mekaar sparren en elkaar motiveren zijn een broeihaard voor disruptieve ideeën. Universiteiten, start-ups en technologische spelers streven zowel individueel als collectief voor verandering. En ze trekken daar enorme sommen startkapitaal voor aan. Dat is intussen ook duidelijk in de automobielsector: Overal verschijnen er nieuwe spelers die willen profiteren van de trend naar een betere en duurzame mobiliteit

Meer weten over het TREE-principe?

Wil je meer te weten komen over het TREE-principe, het uberizen van je industrie en, vooral, over hoe je jouw klant volledig centraal zet in jouw strategie? Schrijf je dan in voor onze workshop 'Managers The Day after Tomorrow: extreme customer centricity' met Rik Vera.

Management & leiderschap, Ondernemen, Groeien, Business model, Innovatie