Growth hacking in 12 stappen

Geplaatst op 3 November 2016 door Yannick Khayati

Of je nu een start-up bent of bij een corporate werkt: je hebt wellicht al van de term growth hacking gehoord. Misschien vind je het een nogal vaag concept of weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Goed nieuws: in deze blogpost omschrijven we je hoe je in 12 stappen aan de slag kan gaan met growth hacking.

Maar…wat is growth hacking nu eigenlijk?

Het antwoord is verrassend simpel: kort samengevat betekent growth hacking dat je verschillende marketingmethodes test door snel te experimenteren. Je creëert een hypothese die je onmiddellijk test. Werkt de methode, dan ga je ermee aan de slag tot de resultaten minderen.

"Als growth hacking goed wordt toegepast, dan is het resultaat een extreem hoge return on investment (ROI) en snelle groei voor je organisatie."

Hieronder leggen we je uit hoe dat precies moet aanpakken.

1/ Zorg voor een product dat iedereen wil

Doorgaans is het doel van een business om een product te creëren die de markt wil om zo winst te genereren. Het hebben van een product waarnaar de vraag groot is, is dan ook de eerste essentiële stap. Simpel toch?

Geen enkel marketingbudget, hoe groot ook, kan ervoor zorgen dat een product verkocht geraakt waarvoor simpelweg geen markt is. Vraag het maar aan Coca Cola. In 1985 voerden ze enkele ‘blind tests’ uit, waarbij ze een nieuwe smaak ontdekten die consumenten lekkerder vonden dan die van Pepsi en de klassieke Cola. De nieuwe smaakformule zou het bedrijf toen ook een besparing van 50 miljoen dollar per jaar opleveren.

Kort na de lancering van de nieuwe smaak bleek echter al snel dat de markt echt niet op zoek was naar een nieuwe smaak. De mensen wouden de normale Cola drinken die ze kenden en graag dronken. Het resultaat: de nieuwe Cola faalde en de oude smaak – hoewel slechter volgens blind tests – werd opnieuw ingevoerd.

Conclusie: je product moet gewild zijn, niet alleen goed.

2/ Definieer je bedrijfsdoelstellingen

Ook voor growth hacking heb je doelstellingen nodig die SMART zijn: Specific, Measurable, Achievable, Realistic en Time-based. Je voornaamste commerciële doelstelling is wellicht om je groei en winst te maximaliseren. Hoe je dit bereikt, leg je hier vast. Een start-up kan bijvoorbeeld mikken op een bepaald aantal gebruikers of websitebezoekers. Een business die al maximaal gegroeid is, zal wellicht denken aan een herpositionering of een nieuw doelpubliek.

Schrijf je nu in voor de workshop

3/ Verdeel je bedrijfsdoelstellingen in realistische growth hacking doelstellingen

Dat klinkt wellicht moeilijk, maar dat is het echt niet. Bijvoorbeeld: stel dat je doelstelling is om meer bezoekers naar je website te lokken. Om growth hacking goed toe te passen, gaan we dit doel een pak specifieker moeten maken. We hebben kleine, haalbare microdoelstellingen nodig die snel duidelijk maken wat je in een korte tijdspanne zal doen. Bijvoorbeeld:

  • Content output met 50% doen stijgen
  • Aantal e-mails naar de database verdubbelen
  • Het aantal websitebezoekers met 35% doen stijgen in de komende 6 weken.

Door met deze microdoelstellingen te werken, kan je snel meten wat werkt en wat niet of minder werkt.

4/ Analyseer vroegere trends en resultaten

Voor Facebook was er MySpace, voor Apple was er Altair en voor Google was er Yahoo. Tenzij je product volledig uniek is, is er altijd wel iemand die je is voorgegaan. Laat dit je niet van je stuk brengen en gebruik het in jouw voordeel. Leer uit hun fouten en kijk wat voor hen goed en minder goed heeft gewerkt. Deze zaken hou je best in de gaten:

  • Gebruiken je concurrenten ‘paid traffic’: dan doe je dit beter ook.
  • Creëren ze veel content: begin maar al te schrijven.
  • Is er iets wat je concurrenten niet doen? Probeer goed te snappen waarom.

Als je goed kijkt naar wat anderen doen en niet doen, bespaar je wellicht al heel veel tijd en moeite doordat je een pak tests niet meer zelf hoeft uit te voeren. Zij hebben het al voor jou gedaan.

5/ Definieer de sterkte van je marktpositie

Als je klanten hun problemen en frustraties oplost en hun noden beantwoordt, dan zullen ze bereid zijn om daarvoor te betalen. Maar hoe weet je zeker dat jouw bedrijf de ideale oplossing is?

Om dit te weten is het essentieel om te begrijpen wat precies je sterktes en voordelen t.o.v. de concurrenten zijn. Heb je een unieke feature die geen enkele concurrent aanbiedt? Dan moet je dit natuurlijk uitspelen in je marketing.

6/ Meet je resultaten met de juiste tools

Hoe kan je nu precies te weten komen of je jouw growth hacking doelstellingen behaald hebt? Eerst en vooral is het belangrijk om te bepalen welke variabelen voor jouw organisatie belangrijk zijn om te meten, bv.:

  • Moet je het verkeer naar je website per bron meten?
  • Moet je weten hoeveel personen precies je video helemaal uitgekeken hebben?
  • Is het belangrijk om te weten hoeveel personen ‘bouncen’ op je website door de site onmiddellijk te verlaten?

Het is dus belangrijk om een keuze te maken qua data die je zal gebruiken om je succes te meten. Zorg er dan ook voor dat je de juiste tools (Google Analytics, Heapanalytics, Mixpanel, …) gebruikt.

7/ Definieer je experiment

Hoera! Je hebt eindelijk de stap bereikt waarbij het eigenlijke growth hacken effectief begint. Je begint door een hypothese te schrijven, bv.: wij geloven dat 10 nieuwe blogposts per week zullen leiden tot 15% meer organische bezoekers.

Door de hypothese op te schrijven, zorg je ervoor dat je op 1 ding tegelijk focust, zonder je verschillende andere doelstellingen uit het oog te verliezen. Onthou goed dat growth hacking draait rond leren op lange termijn, niet rond het behalen van onmiddellijke resultaten. Het is dan ook essentieel om constant split tests uit te voeren bij elk experiment.

8/ Bepaal je ideale doelgroep

Naar wie richt je al je marketinginspanningen? Het is wellicht verleidelijk om hier ‘iedereen’ te zeggen, maar zo bereik je alleen maar een hoop prospecten die niet perse allemaal staan te springen om je product te kopen. Je gaat dus beter op zoek naar de personen of organisaties waarvan je vermoed dat ze op zoek zijn naar jouw product en waarvan je denkt dat zij er ook het meeste uit zouden halen. Zo kan je sneller je hypothese testen en bereik je doorgaans ook een hogere ROI.

Neem bv. Apple. Hun computers zijn zeker niet bedoeld voor iedereen. Ze hebben een kleiner marktaandeel (12,8%) dan Hewlett-Packard (27,1%) en Dell (24,5%), maar op elke verkochte Mac maken ze wel 7x meer winst dan HP op hun pc’s.

9/ Maak je klaar voor de start

Growth hacking gaat om snel experimenteren. En een experiment kan natuurlijk alle richtingen uitgaan. Je hele organisatie moet dus goed weten wat er aan de hand is en moet voorbereid zijn op elke mogelijke uitkomst. Je moet je experiment dus goed inplannen. Begin bijvoorbeeld niet met de code van je website te prutsen als je net een e-mail hebt gestuurd die veel mensen naar je website moet lokken.

10/ Voer het experiment uit

Time to push start. Als je alle bovenstaande stappen goed hebt uitgevoerd, dan zou dit het makkelijke gedeelte moeten zijn. Je weet wat en hoe je moet analyseren (stap 6), je hebt een duidelijke hypothese (stap 7) en je weet wie je wil bereiken (stap 8).

Het enige wat je nu nog rest is om de verandering door te voeren die je in je hypothese hebt omschreven en te zien wat er gebeurt.

11/ Zorg voor een controlegroep

Je mag alles nog zo goed plannen, elke variabele meten is onmogelijk. Daarom kan het gebeuren dat je tijdens je experiment denkt dat het verkeer naar je website is toegenomen of gedaald omdat je je landingspagina hebt aangepast, terwijl er toevallig meer bezoekers op je website zijn door een compleet andere reden.

Daarom is het belangrijk om te werken met een controlegroep voor wie de marketinginspanningen exact hetzelfde als in het verleden blijven, terwijl je met je testgroep experimenteert. Zo kan je perfect meten welke resultaten het gevolg zijn van je experiment.

12/ Trek conclusies en herhaal het proces

Tijd om je hypothese opnieuw te bekijken. Was ze correct? Waren er onverwachte resultaten? Mochten de resultaten anders zijn dan je had voorspeld, wat heb je daaruit geleerd? Zelfs al blijken de resultaten van je experiment anders dan gedacht, beschouw het zeker niet als een mislukking. Elk experiment bezorgt je een heleboel kennis en inzichten. En laat dat net zijn waar growth hacking over gaat.

13/ Kom naar de growth hacking workshop van Yannick Khayati

Tips, tricks en tools om zelf met growth hacking aan de slag te gaan? Kom naar onze Growth Hacking workshop op 04/12 in Kortrijk en Yannick Khayati leert je hoe je meteen aan de slag kan gaan.

Schrijf je in voor deze workshop

Deze post verscheen oorspronkelijk op de blog van The Growth Revolution. Vrije vertaling uit het Engels door Groeiatelier.

 

Opstarten, Ondernemen, Marketing, Groeien, Tips & Tricks