Een naam voor je onderneming of product zoeken en beschermen in 3 stappen

Geplaatst op 23 February 2016 door Nicolas Maes

Je naam bepaalt voor een deel de identiteit van je onderneming. De keuze van een naam voor je organisatie, producten of diensten is dan ook allesbehalve gemakkelijk. Je wil ongetwijfeld origineel uit de hoek komen en moet met allerhande zaken rekening houden. Ik zet deze zaken graag even op een rijtje.

Stap 1: een naam voor je onderneming

De naam van je onderneming wordt juridisch gezien gebruikt om je te onderscheiden van andere ondernemingen. Dat heeft natuurlijk een belangrijk gevolg: om verwarringen te vermijden werd bij wet vastgelegd dat je gekozen naam nog niet mag ingeschreven zijn als de vennootschapsnaam van een andere onderneming.

Hoe kan je dat nu weten? Eerst en vooral zal je notaris tijdens de voorbereiding van het opstellen van de oprichtingsakte normaal gezien controleren of je naam nog niet werd ingeschreven als vennootschapsnaam van een andere onderneming. Je kan dit ook zelf controleren via de ‘public search’- zoekfunctie in het register van de Kruispuntbank voor Ondernemingen.

Stap 2: laat een merkonderzoek uitvoeren

Het is sowieso ook verstandig om een merkonderzoek te laten uitvoeren. Er wordt dan meteen gecontroleerd of er al een registratie gevestigd is op het merk dat je wenst te gebruiken binnen jouw sector. Waarom is dit zo belangrijk? Aangezien de eigenaar van een merkregistratie kan optreden tegen derden die een identiek of gelijkaardig merk gebruiken binnen dezelfde sector, is het uiteraard mogelijk dat de naam of het logo dat je gekozen hebt als merk, een inbreuk maakt op een merk dat reeds geregistreerd is.

Stel je maar eens voor: je kiest een naam en logo en start de investeringen in promotie, verpakkingen en brochures. Iemand met dezelfde (geregistreerde) naam ontdekt dit en vervolgt je op basis van een merkinbreuk. Je wordt verplicht om een naamsverandering door te voeren. Je verliest de investeringen in de promotie van je merk en misschien zelfs enkele klanten. Je kan in sommige gevallen bovendien zelfs gedwongen worden om een schadevergoeding te betalen.

Stap 3: laat je merk registreren

De wet omschrijft een merk als: “de benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakking en alle andere tekens, die dienen om de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden”. Een merk kan verschillen van je vennootschapsnaam, maar dit hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn. Zo verkoopt ‘Apple’ bijvoorbeeld smartphones onder de merknaam ‘iPhone’ en computers onder de merknaam ‘MacBook’.

Je merk zal de referentie zijn waarmee consumenten, klanten, toekomstige partners en investeerders het verband leggen tussen je onderneming en de diensten en goederen die je op de markt brengt. Alle investeringen op het gebied van marketing, reclame en PR met betrekking tot uw producten en diensten zullen gelinkt zijn aan dit merk. Het is dan ook van belang deze adequaat te beschermen: een stap die veel ondernemers wel eens durven te vergeten.

Het loutere gebruik van uw merk, levert namelijk geen bescherming op. Enkel en alleen door een merk te registeren bekom je exclusiviteit op dit merk binnen de sector waarin je actief bent. Zo voorkom je meteen dat concurrenten profiteren van de investeringen die je gedaan hebt ter promotie van je merknaam en dat namaakproducten onder een identieke of gelijkaardige naam op de markt worden gebracht. Deze registraties behoren overigens tot de activa van je bedrijf en representeren dan ook een reële economische waarde. Groeit je onderneming, dan zal ook de waarde van je merk(en) stijgen.

Ondernemen, Opstarten, Tips & Tricks