Duurzaam ondernemen in 5 cases

Geplaatst op 20 January 2017 door Linde Brewaeys

Duurzaam ondernemen is een containerbegrip. Alles past er in. De klimaatopwarming, burn-outs, zelfsturende auto’s, plastic soep, de warmste week,… En nu ook de Verenigde Naties 17 duurzame ontwikkelingsdoelen heeft uitgerold om het leven van eenieder op aarde aanzienlijk te verbeteren, kan je er als ondernemer echt niet meer omheen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of duurzaam ondernemen is een visie op ondernemen die vandaag steeds populairder wordt. De kern van duurzaam ondernemen is dat je als bedrijf met je diensten of producten een maatschappelijke meerwaarde biedt , dat je rekening houdt met je impact op de mens en het milieu en dat je het samen doet met je stakeholders. Hieronder tonen we wat duurzaam ondernemen is en hoe het zich in de praktijk vertaalt met concrete voorbeelden.

De 5 P’s van duurzaam ondernemen

Bedrijven ondernemen op een duurzame manier als ze niet alleen winst nastreven, maar daarbij ook rekening houden met hun impact op de mens en het milieu. In het Engels wordt dat vaak samengevat als de Triple P: people, planet, prosperity (mens, milieu en welvarendheid). En omdat duurzame ontwikkeling volgens de VN geen kans maakt zonder vrede en zonder partners, worden er tegenwoordig vaak nog twee P’s bijgevoegd: Peace en Partnership.

1. People

Hoe ga je om met je medewerkers? Hoe zorg je voor een veilige en gezonde werkplek? Krijgt iedereen dezelfde kansen? Hou je rekening met de omstandigheden waarin je producten gemaakt worden?

Voor schoenenketen Torfs blijven gelukkige medewerkers, binnen de missie van 360° zorgzaamheid, dé topprioriteit van het bedrijf. Fit@Torfs is een programma om medewerkers te stimuleren voor een gezonde levensstijl . Dit doen ze o.a. met een gratis cursusaanbod. Daarnaast werkt Torfs bewust aan de diversiteit binnen de organisatie. Door het aanbieden van stageplaatsen en kwaliteitsattesten voor gemotiveerde leerlingen en door te streven naar intergenerationele teams. Meer info: https://www.torfs.be/duurzaamheid-bij-torfs

2. Planet

Wat zijn de effecten van jouw activiteiten en werking op onze planeet? Hoe bespaar je energie? Hoe hou je je CO2-footprint laag? Wat doe je met je afval? Gebruik je afbreekbare of recycleerbare grondstoffen, materialen en verpakkingen? Wat doe je met je afvalwater en draag je zorg van de natuur?

Gravelart, een groothandel voor de groensector wil in 2020 CO2-neutraal ondernemen en investeert in zonnepanelen, elektrisch transport en efficiënte kwaliteitssystemen. Met de opgewekte elektriciteit voorzien ze kantoorruimte en hun elektrisch wagenpark van energie. Ook de klanten worden mee betrokken bij het CO2-neutrale verhaal en kunnen mee bomen planten. Meer info: https://www.facebook.com/gravelart/?fref=ts

 

3. Prosperity

Wat zijn de economische effecten van je activiteiten op de omgeving? Hoe draag je bij tot de lokale werkgelegenheid? Ben jij innovatief bezig? Heb je een vernieuwend verdienmodel? Investeer je mee in gemeenschappelijke infrastructuur?

EcoNation is een Belgisch bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en installatie van slimme daglichtkoepels voor bedrijfsgebouwen en publieke instellingen. Daarmee biedt het een economische en ecologisch alternatief voor de klassieke lichtstraten en lichtkoepels. Met de ‘LightCatcher’, een gepatenteerde lichtkoepel die via een roterende spiegel het daglicht opvangt en diffuus naar binnen verspreidt won het bedrijf reeds diverse prestigieuze Awards. Meer info: http://www.econation.be/

 

4. Partnerships

Heb je een duurzame band met je stakeholders? Dat zijn alle mensen of organisaties die een positieve of negatieve impact op je organisatie hebben, vandaag of morgen. Denk aan klanten, leveranciers, investeerders maar ook aan belangenorganisaties, regulatoren, het onderwijs, overheden, academische experts en andere opiniemakers. Hoe betrek je ze bij je bedrijf en hoe communiceer je transparant? Steun je goede doelen of heb je een structurele samenwerking met een ngo?

Globius, een verpakkingsexpert op het vlak van taping, wrapping, shrinking en strapping wil haar kennis en expertise delen met haar partners. Daarom hebben ze Globilab opgericht, een leeromgeving waar bedrijven een machine kunnen testen met hun eigen producten. Globius organiseert er opleidingen en test er samen met haar leveranciers de nieuwste ontwikkelingen rond verpakkingstechnieken. Uiteraard is Globilab ook de ideale ontmoetingsruimte voor de andere stakeholders zoals buurtbewoners en verenigingen. Meer info: www.globius.be


5. Peace

Hou je je netjes aan de spelregels? Heb je een duidelijke visie, missie en een gedragen strategisch plan? Hoe reageer je op klachten? Is er een goeie dialoog met de medewerkers? Sta je achter bepaalde gedragscodes, charters of intentieverklaringen binnen je sector?

Fair Wear Foundation (FWF) is een organisatie die verschillende Europese bedrijven verenigt om samen te streven naar verbeterde arbeidsomstandigheden in de textielindustrie. Door diverse initiatieven te bundelen ontstaat er meer daadkracht en kan er sneller verandering op grotere schaal verwezenlijkt worden. De twee Belgische modeketens JBC en Bel&Bo zijn ook lid van FWF. Meer info: https://www.fairwear.org/


MVO is geen eindpunt

Duurzaam ondernemen is maatwerk. Het is niet zomaar een managementsysteem dat je er vlug even bijneemt, het zit vervat in alle bedrijfsprocessen (personeel, productie, kwaliteit, veiligheid, aankoop,…) . Bij elke bedrijfsbeslissing wordt een afweging gemaakt tussen verschillende belangen van je stakeholders.

Er bestaat geen magische formule om in een handomdraai de perfecte duurzame ondernemer te worden. Het is een proces waaraan je elke dag moet werken. MVO is allesbehalve een eindpunt. Maar het volgen van onze workshop bij Groeiatelier is alvast een eerste stap in de juiste richting: http://www.groeiatelier.be/evenementen/duurzaam-ondernemen-hoe-begin-je-eraan/

Duurzaam ondernemen, Management & leiderschap