De levenscyclus van je onderneming begrijpen en gebruiken

Geplaatst op 8 September 2017 door Chris Raman

Elke ondernemer droomt ervan om een succesvolle zaak uit te bouwen. Tijdens de weg die je als ondernemer aflegt, zal je al snel merken dat je onderneming door verschillende fases moet vooraleer het zichzelf een gevestigde waarde mag noemen. Bij elke fase horen andere uitdagingen, obstakels en beslissingen die moeten worden genomen. Deze uitdagingen zullen je pushen om goed te presteren en ook zelf te blijven groeien als ondernemer. In elk van deze fases zal je ook nieuwe doelen, strategieën en prioriteiten moeten bepalen.

Dit artikel gaat over 4 verschillende fases van de levenscyclus van een onderneming, de uitdagingen van een ondernemer in die fases en de bronnen van financiering die je kan aanboren. Het doel? Jou als ondernemer helpen om te begrijpen wat je in elke fase moet doen om je onderneming succesvol te maken.

1. De Start-up fase

Je hebt je marktonderzoek gedaan en de meeste twijfels zijn met de noorderzon verdwenen. Je bent er nu zeker van dat er een markt is voor je product en dat je er geld mee kan verdienen. Tijd om je onderneming te starten. Dit is de meest risicovolle fase omdat er veel beslissingen worden genomen die de onderneming kunnen beïnvloeden op lange termijn. In deze fase zal je je product bijwerken en verfijnen naargelang de feedback die je krijgt van je eerste klanten. Je zoekt nog naar het juiste, winstgevende businessmodel.

Uitdagingen

Je zal je waarschijnlijk al snel realiseren dat je je financiële reserve hebt overschat. Je moet je cashflow leren beheersen en je kunnen aanpassen aan de situatie om cash burnout tegen te gaan. Marketing neemt waarschijnlijk meer tijd in beslag dan verwacht. De zoektocht naar een businessmodel dat je onderneming op het juiste spoor houdt en helpt om winst te boeken is een van de voornaamste uitdagingen.

Focus

In deze fase focus je best op marktpenetratie, startkapitaal zoeken, een loyaal klantenbestand uitbouwen, luisteren en je product aanpassen naargelang de feedback van je klanten en het uitwerken van een businessplan. Bovendien moet je ook een managementteam samenstellen, een winstgevend businessmodel bedenken, een merk creëren en competitief blijven op de markt door je product of dienst voldoende te differentiëren.

Bronnen van financiering

In deze fase kan je financiering ontvangen van zaakvoerders, vrienden, familie, klanten, VC’s, overheden en business angels

2. Initiële Groei

Goed nieuws: als je deze fase bereikt, betekent dat dat er een markt is voor je product(en). Je cashflow verbetert en je onderneming begint goed te draaien. Je onderneming heeft een duidelijke positie op de markt en beschikt over een trouw klantenbestand. Je onderneming is nu stabiel en de meeste situaties zijn voorspelbaar.

Uitdagingen

De belangrijkste uitdaging in deze fase is om na te denken over nieuwe manieren om je klanten tevreden te houden zodat ze blijven terugkeren. Je team breidt uit en moet goed geleid worden: je zal een team van sterke profielen moeten aanwerven die weten hoe ze om moeten gaan met bepaalde situaties. Het kan zijn dat je niet genoeg inkomen hebt om al die extra medewerkers te betalen, maar zorg ervoor dat de belangrijkste posities zeker worden ingevuld.

Misschien ben je geneigd om het rustiger aan te doen omdat je denkt dat je onderneming stabiel genoeg is. Maar de concurrentie zit niet stil en er is dus geen plaats voor passiviteit. Blijf scherp en gefocust en bedenk nieuwe strategieën om je concurrentie voor te blijven. Blijf denken zoals een start-up en ontwikkel een business- en salesmodel om je plaats op de markt te behouden.

Focus

Delegeer enkele van je verantwoordelijkheden. Zorg voor een sterk financieel management. Probeer ook nieuwe business- en sales modellen te ontwikkelen om je opbrengsten te verhogen. Versterk je managementteam en creëer een duidelijke hiërarchie om de productiviteit van je organisatie te verhogen.

Bronnen van financiering

In deze fase kan je financiering ontvangen van banken, VC’s, business angels en overheden. Vergeet de belangrijkste bron van financiering niet: omzet en winst.

3. Snelle groei

Dit is de uitbreidingsfase. Je kan uitbreiden door nieuwe markten te zoeken voor je product of door nieuwe bronnen van inkomsten te zoeken.

Uitdagingen

Deze fase van uitbreiding brengt risico’s met zich mee. Je breidt beter niet uit voordat je grondig al je opties hebt onderzocht. Als je er zeker van bent dat je onderneming klaar is om uit te breiden, moet je de volgende vragen kunnen beantwoorden:

  • Heb ik genoeg middelen om een grotere, gediversifieerde onderneming te beheren?
  • Is er genoeg geld voor een snelle uitbreiding?

Focus

Zoek naar nieuwe mogelijkheden om nieuwe en relevante producten te introduceren op je bestaande markt. Probeer ook nieuwe klanten aan te trekken door nieuwe markten te penetreren. Zorg ervoor dat je werknemers initiatief durven nemen, zoek de leiders binnen je team en wakker ook bij hen dezelfde passie voor groei aan.

Bronnen van financiering

Je kan financiering ontvangen van banken, via joint ventures, partners, nieuwe partners, investeerders en overheden.

4. Continue groei

De verkoop en opbrengsten zijn stabiel. Sommige bedrijven ervaren een fase van continue groei terwijl anderen het er moeilijk mee hebben om zelfs maar gelijk welke vorm van groei mee te maken. In deze fase moeten ondernemers beslissen of ze verder gaan met uitbreiden of kiezen voor een exit.

Uitdagingen

Je probeert je cashflow stabiel te houden en moet beslissen of je onderneming een verdere groei aankan. Als je te maken krijgt met een negatieve cashflow moet je beslissen of je nog verder wilt uitbreiden of je een strategie voor een exit moet bedenken.

Focus

Je zoekt naar nieuwe kansen, naar ondernemingen met dezelfde doelstellingen als jij en je moet je geldreserves beheren. Je moet je ook focussen op het ontwikkelen van een gebalanceerd business systeem, het bedenken van nieuwe groeistrategieën en het ontwikkelen van een snel en flexibel ontvankelijk innovatiesysteem.

Bronnen van financiering

Je kan financiering ontvangen van banken, investeerders, overheden, klanten en natuurlijk via de opbrengsten van je eigen onderneming.

Wat hebben alle fases gemeenschappelijk?

Eerst en vooral zijn klanten belangrijk voor het succes van gelijk welke onderneming. In elke fase heb je behoefte aan nieuwe en oude klanten. Je moet je doelgroep en hun behoeftes kennen en een product of dienst ontwikkelen die aan die behoeftes voldoet. Zoek uit wat de juiste kanalen zijn om deze doelgroep te bereiken en toon hen dat je de oplossing hebt voor hun probleem.

Op elk belangrijk moment in de levenscyclus van een onderneming moet een ondernemer een plan hebben voor een eventuele exit. Beschouw je exit als een manier om betaald te worden voor alle geleverde inspanningen. Voor een succesvolle exit heb je dus een goede planning nodig. Daarom is het belangrijk dat deze strategie wordt opgesteld in elke fase van de levenscyclus.

Waarom moet je elke fase begrijpen?

Het succes van je onderneming hangt af van jouw vermogen om de werking van de cyclussen goed te begrijpen en je businessmodel daaraan aan te passen. Je verschillende taken en uitdagingen zullen veranderen naarmate de onderneming groeit. Je moet weten in welke fase je onderneming zich bevindt zodat je je kunt voorbereiden op die nieuwe uitdagingen en de beslissingen die je onvermijdelijk zal moeten nemen.

Jouw beurt

Nu is het aan jou. Wat is de belangrijkste fase van een levenscyclus van een onderneming volgens jou? Welke lessen heb je geleerd uit elke fase? Wat zijn de grootste fouten die jij hebt gemaakt? Laat het ons weten op info@groeiatelier.be.

Ondernemen, Groeien, Management & leiderschap, Finance & funding, Tips & Tricks, Business model