De impact van sollicitanten op je bedrijfsimago

Geplaatst op 20 April 2017 door Estel Meyhui

Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat 60% van de sollicitanten al eens een slechte ervaring heeft gehad tijdens hun zoektocht naar een nieuwe job. Ze kregen geen antwoord op hun cv, het sollicitatiegesprek was onaangenaam en/of onprofessioneel, … Maar liefst 72% van deze mensen heeft die negatieve ervaring dan ook meteen gedeeld met vrienden, familie, en zelfs op blogs en sociale media. Het wordt dus dringend tijd om na te denken over het effect van een sollicitatieprocedure op je bedrijfsimago.

Behandel elke sollicitant als potentiële klant

Hoe sollicitanten hun contact met jouw bedrijf ervaren, heeft een rechtstreekse impact op jouw bedrijfsimago. Elke sollicitant kan een potentiële klant zijn (rechtstreeks of onrechtstreeks) of kennen. In welke mate hun keuzeproces positief of negatief wordt beïnvloed hangt af van de beleving die ze als sollicitant hebben meegemaakt.

De link met marketing en customer service

Kijk dus goed naar de manier waarop je in je organisatie omgaat met marketing en customer service:

  • Wat zijn de basisprincipes?
  • Wat moeten mensen die in contact komen met klanten zeker zeggen en doen?
  • Wat mogen ze zeker niet zeggen en doen?
  • Welke waarden moeten ze communiceren naar de klanten?

Probeer deze zaken nu ook te vertalen naar jouw selectieprocedure. Hoe wil je dat sollicitanten bij jou ontvangen worden? En hoe wil je dat jouw organisatie door hen gepercipieerd wordt, of ze nu aangenomen worden of niet?

Deze ene denkoefening zal je op weg helpen om kleine verbeteringen aan te brengen die waarschijnlijk een grote impact zullen hebben op het imago van je organisatie.

HR, Marketing