Bestaat er een Mirakelformule voor succesvolle CMO's?

Geplaatst op 6 February 2019 door Chris Burggraeve

Bij de vele keynotes die ik de afgelopen jaren gegeven heb, is er telkens een vraag die terugkeert: wat is het geheim om een succesvolle CMO te zijn?

De onvoorspelbaarheid van de toekomst

Ik heb veel geleerd, zowel uit mijn successen als uit de fouten die ik heb gemaakt. Ik heb ook geleerd dat Mirakels niet gepland kunnen worden. Een mooie toekomst kan je niet voorspellen noch controleren. Wat je wel kan doen, is nuttige lessen uit het verleden trekken en deze combineren met sterke kerncompetenties om de onvermijdelijke onvoorspelbaarheid van de toekomst beter te managen.

De Mirakelformule

Daarom heb ik in de loop van de jaren geprobeerd om de belangrijkste factoren te identificeren die de kans vergroten om het Mirakel van duurzame groei te creëren. De uitkomst is misschien nog niet helemaal de heilige graal, maar het is een zeer eenvoudige, eigenzinnige en zeer persoonlijke interpretatie van mijn bedrijf Vicomte van 'De Mirakelformule voor CMO's':

De Mirakelformule van Vicomte

Drie pijlers vormen de kern van deze Mirakelformule:

  1. (OM): het koesteren van een team met een open en nieuwsgierige geest, altijd op zoek naar ware inzichten
  2. (CF): duidelijke focus, het maken van harde strategische keuzes over wat (niet) te doen
  3. (CR): continue herhaling, gericht op 99% transpiratie na 1% inspiratie

En dan is er nog de vierde component (C + V). Dé superdriver en de 'exponent' van de Mirakelformule: je bedrijfscultuur en bedrijfswaarden zullen het Mirakeleffect exponentieel vergroten. Deze exponent kan variëren van 1 tot n. Hoe sterker, hoe groter de exponentiële groei.

"Hoe sterker de bedrijfscultuur en -waarden, hoe groter de potentiële exponentiële groei"

Maar onthoud ook dat een sterke cultuur behouden, een van de moeilijkste zaken is om te doen. Deze exponent scheidt de echte ‘high-performance bedrijven’ van de rest. Als ik kijk naar mijn ervaring, dan is het enige wat het groeitraject van een bedrijf echt anders kan maken het feit dat een bedrijf echt volledig doordrongen is van een cultuur en waarden

Je merkt ook dat de 4 pijlers vermenigvuldigen. Staat er ergens een 0, dan is het resultaat ook 0. Nul duurzame groei.

Dus neen, ik heb niet echt een groot geheim voor succes. Het bovenstaande is niet echt een 'Mirakelformule'. Niets kan succes garanderen. De formule is eerder een praktisch kader, gebaseerd op historisch bewijs van wat beter werkt en wat minder werkt.

"Niets kan succes garanderen"

Ik geloof er sterk in dat als je Kunst, Wetenschap en Discipline in het denken combineert, je dichter bij Mirakels kunt komen in de uitvoering. Waarom zouden we dus niet enkele nuttige lessen gebruiken om van te leren, op voorwaarde dat we altijd voorbereid zijn op de ambiguïteit van wat er in de toekomst zal gebeuren?

Hoe zit het nu met jouw bedrijf?

Probeer bewijzen te vinden dat deze 4 pijlers voelbaar aanwezig zijn in je eigen bedrijf. Mis je een pijler, dan weet je wat je te doen staat.

Schrijf je in voor de Masterclass

Marketing, Management & leiderschap, Groeien