40 essentiële vragen voor je marketingplan

Geplaatst op 23 February 2017 door Peter Desmyttere

Strategische marketingkeuzes horen in een uitgeschreven marketingplan thuis, misschien wel het belangrijkste document voor elke marketeer die consistent en professioneel aan de slag wil. Maar hoe moet je nu beginnen aan zo'n marketingplan? Dit artikel bezorgt je een checklist van 40 vragen die je zullen helpen om je marketingplan vorm te geven.

Hoe werkt het?

Het is simpel: kopieer deze strategische vragen in een Word-document en geef een kort en bonding antwoord op elke vraag. Je marketingplan is een dynamisch document dus je zal je antwoorden op onderstaande vragen regelmatig wat moeten bijsturen. Succes!

Aanbod

1/ Welke merknaam/merknamen moet ik in de markt zetten?
2/ Wat is mijn koepelverhaal (pitch)?
3/ Wat zijn mijn producten en diensten?
4/ Hoe verdien ik geld met mijn aanbod?
5/ Wat is de kostprijs van mijn aanbod?

Marktkennis

6/ Wat is het profiel van mijn (potentiële) klanten?
7/ Hoe groot is de markt?
8/ Wat zijn de problemen of behoeften van mijn klanten?
9/ Wat beloof ik mijn klanten?
10/ Wie heeft er een belangrijke invloed op het beslissingsproces van de klant?

Meerwaarde

11/ Wat zijn mijn sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen?
12/ Met welke sterkte(n) ga ik het verschil maken?
13/ Op welke waarde(n) ga ik mij positioneren t.o.v. de concurrentie?
14/ Wat zijn mijn belangrijkste bedrijfswaarden?
15/ Wat is mijn visie en mijn missie?

Organisatie

16/ Langs welke verkoopkanalen bied ik mijn aanbod aan?
17/ Wie zijn mijn strategische partners?
18/ Wie zijn mijn commerciële sleutelmedewerkers?
19. Hoe steekt de organisatorische klantenflow in elkaar?
20/ Wat zijn mijn financiële middelen?

Online communicatie

21/ Wat is de ideale opbouw en structuur van mijn website?
22/ Met welke woorden en hoe ga ik hoog scoren in Google?
23/ Welke sociale media ga ik inzetten?
24/ Via welke e-mail technieken ga ik communiceren met klanten?
25/ Hoe zal ik aanwezig zijn op mobiele platformen als tablets en smartphones?

Netwerking

26/ Met welke journalisten moet ik netwerken in functie van persaandacht?
27/ Wie zijn mogelijke marketingpartners binnen mijn netwerk?
28/ Hoe deel ik kennis binnen mijn netwerk?
29/ Op welke netwerkevents moet ik aanwezig zijn?
30/ Welke netwerkevents ga ik zelf organiseren?

Reclame

31/ In/op welke media plaats ik advertenties?
32/ Welke gedrukte direct mail verstuur ik?
33/ Aan welke beurzen zal ik deelnemen?
34/ Hoe ga ik in het verkooppunt en in het straatbeeld afficheren?
35/ Wie of wat ga ik sponsoren?

Klantenbelevenis

36/ Welke belevenisacties neem ik voor de verkoop?
37/ Welke belevenisacties neem ik in het verkooppunt?
38/ Welke belevenisacties neem ik na de verkoop?
39/ Hoe maak ik van klanten ambassadeurs?
40/ Welke huisstijltools heb ik nodig om het hart van de klant te raken?

 

Artikel gebaseerd op de blog van Husky Marketing Planner. Voor het originele artikel, klik hier.

Marketing