3 redenen waarom jij een copywriter nodig hebt in 2019

Geplaatst op 7 January 2019 door Kristof Maddelein

2018 was best wel een goed jaar. Ik heb niet zo gek veel moeten uitleggen dat copywriting eigenlijk niets met auteursrechten te maken heeft.

Copywriters zijn verkopers met woorden. Zo ver zijn de meesten van ons al. Copywriters verkopen een product of een idee met taal. We zorgen voor conversie. En we gebruiken een aantal psychologische technieken om die conversie te stimuleren.

Geen slimme algoritmes, geen dure software, gewoon woorden. Copywriters zijn van goudwaarde voor bedrijven. Of je nu een start-up, scale-up of gevestigde waarde bent, copywriting is de ultieme growth hack om jouw onderneming te doen groeien.

Want copywriters doen meer dan tekstjes schrijven.

1. Een copywriter helpt je kiezen

Een copywriter helpt je om jouw boodschap glashelder te verwoorden. Een goeie copywriter durft die boodschap ook in vraag te stellen.

Want dat is soms nodig.

Startups weten vaak nog niet 100% waar ze naartoe willen. Hun grootste probleem is kiezen. Net dat kan nefast zijn voor groei. Als jouw publiek geen duidelijk verhaal voorgeschoteld krijgt, geen duidelijke ‘what’s in it for me’, dan haakt het gegarandeerd af. Kiezen betekent dat je neen zegt tegen de verkeerde klanten, maar een meer overtuigde ja tegen de juiste klanten. Een copywriter kan je helpen om die positionering haarscherp te krijgen.

"Startups weten vaak nog niet 100% waar ze naartoe willen. Hun grootste probleem is kiezen. Net dat kan nefast zijn voor groei."

2. Een copywriter helpt je een publiek op te bouwen

Hoe word je een autoriteit in je vakgebied? Hoe bouw je een band op met je klanten? Zowat de helft van de wereld is er ondertussen van overtuigd dat content marketing je daarbij kan helpen.

We weten intussen ook dat het merendeel van de content die we produceren, niet over onszelf kan gaan. Content moet gebaseerd zijn op het vervullen van de behoeften van je klanten, zodat zij een vertrouwde band met je merk kunnen opbouwen. Een copywriter kan je hierbij helpen.

Maar autoriteit is saai op den duur. In de contenttsunami die we nu meemaken kan je onderneming er maar beter uitspringen met een uniek verhaal en een unieke stem. Zo komen we vanzelf terecht bij storytelling. (Het woord moest toch eens vallen.) Een copywriter kan helpen om jouw unieke verhaal naar boven te halen en om dat op een onweerstaanbare manier over te brengen naar jouw publiek.

"In de huidige contenttsunami kan je er maar beter uitspringen met een uniek verhaal en een unieke stem."

3. Een copywriter spreekt de taal van je klant

Pingping. Dineros. Ka-ching.

Copywriting is de kunst van het verkopen met woorden. Dat is waarschijnlijk de meest directe meerwaarde die een copywriter kan bieden.

Het probleem is: niemand houdt ervan om een verkooppraatje te aanhoren. Nochtans is het net dat wat je vaak leest op websites. Als het je bedoeling is om een langdurige relatie op te bouwen met je klanten (zie puntje 2), dan is opdringerigheid of wazige corporate speak niet de beste keuze.

Er is gelukkig een alternatief dat steeds meer aan belang wint: conversational copywriting. Schrijven zoals je spreekt dus. Conversational copywriting is de beste manier om menselijk over te komen en dichter bij je klanten te raken. Het blijft verkopen met woorden, maar dan met respect voor je publiek, en zonder de schreeuwerige superlatieven. Meer en meer websites hanteren zo’n conversationele, soms ook humoristische stijl.

Is conversational copywriting nieuw?

Bijlange niet. Het is zo oud als de straat. Maar in 2019 wordt het nog belangrijker. En dat heeft veel te maken met een aantal huidige marketingtrends.

  • Trend #1: meer mobiel, meer social media
    Ons smartphonegebruik blijft stijgen. De consumptie van social media volgt die trend. Jammer genoeg zitten veel ondernemingen op social media zelfs in 2018 nog in de typische reclamemodus. Ze gebruiken Facebook of LinkedIn als een bijkomend verkoopkanaal. Spijtig, want social media hoort natuurlijk in de eerste plaats sociaal te zijn. Het is een plek om een gesprek op te bouwen, om een connectie te maken met je publiek. En dat doe je dus best niet door te klinken als de eerste de beste stofzuigerverkoper.
  • Trend #2: praten met chatbots
    Ooit al eens op zo’n chatbot ballonnetje geklikt bij het bezoeken van een website? Hoe snel had je door dat je niet met een mens aan het praten was, maar met een chatbot? Als aanbieder van zo’n chatbot probeer je een menselijk gesprek na te bootsen en te anticiperen op een heleboel interacties van je bezoeker. Je wil je bezoeker het gevoel geven dat ze met een echt persoon aan het praten zijn. Informele taal, conversational copy is de manier om dat te doen. 
  • Trend #3: zoeken zonder tikken
    “Ik zoek een restaurant voor kerstavond in de buurt van Roeselare.” Tik dat maar eens in op je smartphone in minder dan 5 seconden. Met voice search daarentegen is dat zo gepiept. Voice search is superhandig en zal ook alleen maar belangrijker worden in 2019. Voice queries bestaan vooral uit vlotte spreektaal, heel vaak vraagzinnen. Wil jij scoren met je website, dan stem je je content daar maar beter op af. 

"Conversational copywriting is de beste manier om dichter bij je klanten te komen."

Meer dan woorden

Het zou de vertaling van dat vreselijke nummer van Extreme kunnen zijn. Maar wat ik vooral bedoel, is dat een copywriter meer doet dan woordjes tikken. Ja, een copywriter is een tekstschrijver, maar ook een marketeer die jouw vizier op scherp zet.

Wil jij in 2019 dichter bij je klanten komen? Dan zou een copywriter inschakelen wel eens je slimste growth hack van het jaar kunnen zijn.

Marketing, Sales